Hlavní stránka › Fóra › Forum pro soutěžící SOČ › 42. celostátní přehlídka ONLINE › 42. CP SOČ online – obor 09 strojírenství, hutnictví a doprava › Odpověď na téma: 42. CP SOČ online – obor 09 strojírenství, hutnictví a doprava
Dobré ráno,
zařazení hospodárného rychlostního stupně by nemělo mít vliv na životnost motoru. Vzhledem k tomu, že vznětové motory moderních nákladních automobilů disponují systémem přímého vstřikování Common-Rail, je možné přesně řídit dávkování paliva. S tímto elektronickým systémem vstřikování paliva je možné do motoru při spalovacím cyklu nedodat žádné palivo. Nicméně motor zůstává stále v chodu, tudíž je stále mazán, chlazen atd. Stejně tak i ostatní části zůstávají v chodu, jako např. palivová soustava, kde motorová nafta slouží jako mazivo i chladivo (např. pro čerpadlo v nádrži). Dle mého názoru tedy zařazení HS nemůže ovlivnit životnost motoru.
Výrobní cenu samotné převodovky odhaduji přibližně na 10 000.- Kč. Vzhledem k její jednoduchosti by největší cenová položka byla výroba ozubených kol, ložiska a pneumatický motor. Víčka, spojovací, zajišťovací součásti a polotovary na výrobu hřídelů jsou levné, snadno dostupné součásti. Skříň této převodovky je pro její jednoduchost svařena z ocelového plechu, to je taky levná součást.
Co se týče úpravy pohonného ústrojí pro použití HS:
– Pokud bychom HS montovali do nákladního automobilu, který pro něj není nijak konstrukčně upraven, museli bychom provést následující akce:
– zkrátit kardanový hřídel vedoucí z převodovky do rozvodovky
– upravit bok základní převodovky pro připojení HS převodovky
– upravit čep výstupního hřídele základní převodovky pro spojení s HS převodovkou
– zavést tlakový vzduch do převodovky HS pro práci pneumatického motoru
– připravit podvozek vozidla pro upevnění HS převodovky ( přidělat díry na šrouby, atp.)
– upravit řídící jednotku převodovky a motoru
Pokud bychom tedy montovali HS do vozidla, které pro něj není konstrukčně připraveno, tyto akce by mohly vyjít na 5000 – 10000.- Kč. Hlavní položka je úprava skříně základní převodovky.
Vzhledem k tomu, že vozidlo může na palivu ušetřit ročně až těch 15 900.- Kč, tato úprava se z ekonomického hlediska rozhodně vyplatí. Nákladní automobily se u dopravních firem obvykle obměňují až po ujetí vysokého počtu kilometrů, který může přesáhnout i milion. To znamená, že jsou v provozu přibližně 8-10 let. Nicméně, poté nejdou na šrotiště, z praxe vím, že se často prodávají do zemí jako je např. Irák, Afghánistán atd.. Peníze, které investujeme do HS by se tak firmě měly do dvou let vrátit, což samozřejmě závisí na ceně PHM a ročním nájezdu. Nicméně, nezapomínejme na další důležitou věc, kterou s sebou nese úspora paliva – snížení emisí a zmenšování zátěže pro životní prostředí. Až vznikne emisní třída EURO 7, tyto automobily by jí mohly plnit, a tak by se mohly snížit i náklady za mýto. (Více škodlivá vozidla platí více.)
Tento nápad jsem konzultoval hlavně s lidmi, kteří se pohybují v praxi – automechanici, řidiči… Nápad jim připadal smysluplný. Profesoři ze SŠ mi navíc potvrdili, že mnou navrhnuté technické řešení je reálné.
V budoucnu bych chtěl tuto práci dále rozvést, zdokonalit. Při studiu na VŠ se určitě najdou lidé, kteří budou schopni mi s prací poradit. Chtěl bych také navrhnout experiment, který by zjistil, jaké ztráty mechanické energie např. převodovka HS může způsobit a rád bych také provedl různá měření, abych se dokázal přiblížit reálně ušetřené částce za PHM. Až bude práce hotová, dotažená až do poslední fáze, ‚vymazlená‘, rád bych ji nabídl nějakému výrobci nákladních automobilů, případně výrobci převodovek, za předpokladu získání pracovního místa.
Doufám, že jsem uspokojivě zodpověděl Vaše dotazy.
Přeji krásný víkend
Tomáš Kadlec
SPŠSE DUKELSKÁ 13, ČESKÉ BUDĚJOVICE