Hlavní stránka Fóra Forum pro soutěžící SOČ Obhajoby – Vysočina 42 – Kraj Vysočina – obor: 2 Odpověď na téma: 42 – Kraj Vysočina – obor: 2

#23212
Radek Novotný
Host

1. Která část byla konstrukčně nejsložitější a v čem?

Nejsložitější částí konstrukce byl centrální kloub. Jeho umístění naleznete v práci na straně 9 kapitola 2.2.1 Popis modelu a dále na straně 10 kapitola
2.2.2 Centrální kloub. Bylo zde zapotřebí navrhnou součást, která by zajistila pohyb celého ramene. V konstrukci můžete viděl hlavní součást centrálního kloubu vyosená vidlice (výkres MP-A3-PS-02.06), konkrétněji táhlo vyosené vidlice (výkres MP-A3-D-03.19). BYlo nutné zajistit dostatečnou pevnost tohoto dílu, protože je nejvíce zatěžovaný. Dále jsem řešil problém se sklopením ramene, který jsem vyřešil právě vyosením. Pokud by totiž bylo táhlo pouze rovné nebylo by možné rameno se sedátkem složit k horní tyči. Navíc bylo nutné na tuto součást upevnit v tyč spodního a horního závěsu a následně i plynový tlumič.

2. Jak dlouho trvá namontovat rameno na auto?

Zajisté záleží na zručnosti osoby, která ho bude montovat, ale celá montáž by měla trvat v řádech několika desítek minut. Také záleží zda budete rameno smontovávat celé nebo zda ho budete pouze uchycovat k automobilu.

3. Nebrání rameno v otvírání zadních dveří auta?

Ano rameno částečně zasahuje do zadních dveří automobilu, nikoliv však natolik, aby nebylo možné je otevřít. Pouze je nebude možné otevřít úplně.

4. Jaké jsou rozměry ramena na autě ve složeném stavu (při jízdě), hmotnost, materiál?

Rozměry jsou navrženy tak, aby nepřečnívali zrcátko automobilu. Pokud by se měl vyjádřit pomocí jednotek je to v nejširším místě okolo 200 milimetrů. Záleží na jakém automobilu by bylo zařízení namontováno. Pokud bych měl hovořit o automobilu Škoda Octavia III rok výroby 2017, je tato vzdálenost dle modelu cirka 210 mm.
Hmotnost aktuálního řešení je 52 kilogramů viz výkres MP-A2-S-01.00, kde naleznete v popisovém poli hmotnost celé sestavy. Nosnost střešního nosiče je dle výrobce automobilu 75 kilogramů. Pokud jde o zátěž přepravované osoby, tak ta se přenáší hlavně na zem přes tlumič a na práh automobilu.
Na otázku materiálu jsem již odpověděl jednomu z vašich kolegů a to takto:
„Toto zmiňuji již ve své práci. Použil jsem konstrukční ocel třídy 11, konkrétně ocel s označením ČSN 11 353.0, protože je tato ocel vhodná pro svařování, cenově dostupná a její mechanické vlastnosti jsou více než dostačující. některé ze součástí jsou vyrobeny z pryže a plastu, například sedátko. Dále jsem přemýšlel nad použitím určitých slitin například hliníku, z důvodu snížení hmotnosti, ale nemám mnoho zkušeností s konstrukcí pomocí hliníkových slitin a mým hlavním cílem bylo navržení funkčního prototypu, v pozdější fázi bych se pak zaměřil na snížení hmotnosti a lepší využití materiálů.“

5. Výrobek je zatím pouze na výkresu nebo je již reálně vyrobený, případně vyzkoušený?
6. V čem jste použil 3D tisk (zmíněno v přihlášce)?

Na tyto dvě otázky bych chtěl odpovědět současně. Výrobek není vyroben, výrobek je pouze vytisknut na 3D tiskárně v měřítku 1:24 a uchycen na model autíčka pro lepší představu funkčnosti. Důvodem proč není model například vyfocen nebo natočen je aktuální stav. Nebyl jsem schopen se dostat do školy a model zhotovil osobně. Vytvořil jsem však veškeré podklady pro to, aby mohl být model vytisknut a za pomoci vedoucího práce Ing. Pavla Hájka byl model zhotoven. Bohužel ne včas, aby jej bylo možné vložit do samotné práce nebo do video prezentace.