Hlavní stránka › Fóra › Forum pro soutěžící SOČ › Obhajoby – Praha › 42-kraj Praha-obor 9
- Toto téma je prázdné.
-
AutorPříspěvky
-
-
Monika SobkováHost
Porotci:
Doc. Ing. Martin Novák, Ph.D., předseda poroty
Ing. Norbert Dolejš
Ing. Richard Čech -
Kateřina ŠpronglováHost
Vážení soutěžící,
před zítřejšími obhajobami bychom rádi zopakovali několik důležitých bodů:
– Obhajoby probíhají dle rozpisů z přílohy, kterou jste obdrželi emailem.
– Buďte prosím v určeném čase připraveni.
– Každý soutěžící má 30 minut na zodpovězení otázek poroty, pak už nelze nic doplňovat a začíná další soutěžící. Otázky k jednotlivým pracem budeme postupně vkládat dle časového harmonogramu.
– Případné další dotazy budou mít prostor po skončení zodpovídání
otázek poroty , fórum zůstává otevřeno k veřejné diskusi mezi soutěžícími.
– Výsledky budou postupně zveřejňovány, nejpozději ve středu 29. 4. dopoledne.Přejeme vám vydařené obhajoby.
-
Kateřina ŠpronglováHost
Netradiční zahájení 42. ročníku SOČ a pozdrav Libora Bezděka, ředitele DDM hl. m. Prahy.https://photos.app.goo.gl/W5Wjy4Jdha4ML1jx7
-
Barbora FriedrichováHost
9.30-10.00 Vojtěch Chvojka, Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola dopravní, Masná, ETCS, https://www.youtube.com/watch?v=fYTQUhCkBKQ
Vítáme Vás, přejeme úspěšné obhajoby a prosíme o dodržení časového limitu. Děkujeme
Otázky poroty:
1. Probíhá také zpětné posílání telegramů z vlaku do balízy a následně dispečerovi (například identifikace a rychlost vlakové soupravy), nebo je možné přenášet tato data až v případě zapojení systému GSM-R?
2. Umí ETCS spolupracovat nebo získávat informace z národního vlakového zabezpečovače? Pokud ano, jak a z jakého?
3. Z jakého důvodu podle Vašeho názoru není dosud ETCS v ČR zavedeno? -
Barbora FriedrichováHost
Děkujeme za odpovědi, nyní dostává prostor další soutěžící.
-
Vojtěch ChvojkaHost
Dobrý den,
1. Zde si nejsem jistý svou odpovědí a nechci říct něco co není pravda, a navíc mě již také talčí čas, abych tyto informace dohledával.
2. Ano, ETCS dokonce bude muset spolupracovat se všemi národními vlakovými zabezpečovači, protože jedna z fází instalace ETCS počítá s tím, že budou zároveň v jeden moment existovat oba dva vlakové zabezpečovače, tedy jak ETCS tak národní zabezpečovač. Tento stav, by měl být, ale jen pouze do doby než bude na trati ETCS plně nainstalováno. V současné době dokáže ETCS spolupracovat s německými zabezpečovači PZB a LZB, ale to je jediný případ, kde mám 100% jistotu.
3. V České republice se plánovalo zkušební zavedení již v roce 1995, ale česká strana nedokázala zvládnout administrativní požadavky Evropské unie. V současné době se dle tiskové zprávy Správy železnic počítá s instalací ETCS na trati z Prahy do Votic. Instalace na této trati by měla být zahájena tento rok. Co se týče zavádění ETCS do drážních etcs, tak v současné době má již největší český železniční dopravce České dráhy několik vozidel na kterých je ETCS zavedeno a čeká se pouze až bude příležitost tento zabezpečovač využít.
Děkuji za vaše dotazy
Vojtěch Chvojka -
Barbora FriedrichováHost
10.00-10.30 Michal Trs, Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola dopravní, Masná, Automatické vedení vlaku, https://youtu.be/3-ttuVNbytg
Vítáme Vás, přejeme úspěšné obhajoby a prosíme o dodržení časového limitu. Děkujeme
Otázky poroty:
1. Existují v celosvětovém měřítku plně automatické vlaky? Co muselo být splněno, aby tak mohly být provozovány?
2. Informaci o maximální traťové rychlosti a sklonových poměrech tratě obsahuje MIB nebo funkční (řídící) část AVV?
3. Popište způsob, jak s pomocí 8 permanentních magnetů získáte 30 000 kombinací kódu. -
Michal TrsHost
Dobrý den,
1. Ano, v celosvětovém měřítku existují plně automatické vlaky. V některých evropských městech se s nima můžeme setkat například v metru, nebo třeba jako transfer na letiště. Co se například Číny týče, tak ta má plně automatizovanou trať, kde se jednotky pohybují v rychlostech až 350 km/h. Aby byla zavedena plná automatizace, tak je potřeba splnit spoustu bezpečnostních prvků – např. aby se na trať nedostala nepovolaná osoba – k tomu při nástupu slouží prosklné dveře, které obsahují nástupiště a otevřou se jen spolu s dveřmi od samotné soupravy vlaku.
2. Tyto informace neobsahuje MIB, ale software Route map. MIB slouží pouze pro zjištění aktuální polohy vozidla a po jeho projetí si systém sám nahraje tyto informace ze softwaru.
3. Touto informací si jistý nejsem. Řekl mi ji učitel, když jsme se bavili o AVV, a nevím jak se k tomuto číslu dopočítat.
Děkuji Vám za dotazy,
Michal Trs
-
Barbora FriedrichováHost
Děkujeme za odpovědi, nyní dostává prostor další soutěžící.
10.30-11.00 Ladislav Kožuško, Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola dopravní, Masná, Lokomotivy T444 „ Karkule“, https://youtu.be/KAOygM-zZMg
Vítáme Vás, přejeme úspěšné obhajoby a prosíme o dodržení časového limitu. Děkujeme
Otázky poroty:
1. Jak bylo opravováno vyreznutí vložky válce – viz. obr ve Vaší prezentaci?
2. Znáte nebo umíte odhadnout finanční náročnost renovace lokomotivy?
3. Kolik z těchto lokomotiv je aktuálně v provozu? -
Ladislav KožuškoHost
Dobrý den,
1. Oprava proběhla v bloku motoru a to ručním přebroušením smirkovým papírem (pro účely ZMŽ, kdy lokomotiva nebude používána v plném zatížení je tato oprava dostatečná) vlivem teplot a tepelné roztažnosti se válec „připojí“ k motoru. Dále bylo plánováno použít přísadu do motorového oleje která obnovuje pracovní plochy tzv. tekutá generálka.
2. Finanční náročnost mohu pouze odhadovat. Odhaduji zhruba na 130000 – 200000,-. Lak pokud se nepletu stál zhruba 70000,- většina prací byla provedena svépomocí.
3. Provozních strojů řady T444.1 jsou dva kusy a strojů řady T444.02 v tento okamžik žádný. Nicméně stroj T444.0255 by měl být letos provozní. Těmito informacemi si nejsem jist.
Děkuji za Vaše dotazy.
Ladislav Kožuško -
Barbora FriedrichováHost
Děkujeme za odpovědi, nyní dostává prostor další soutěžící.
11.00-11.30 Lea Vagnerová, Gymnázium Botičská, Parní stroj, https://www.youtube.com/watch?v=WppPvrtGVQs&t=5s
Vítáme Vás, přejeme úspěšné obhajoby a prosíme o dodržení časového limitu. Děkujeme
Otázky poroty:
1. Jak jste volila řezné parametry a způsoby obrábění?
2. Jaká byla časová náročnost projekční a výrobní fáze?
3. Jakým způsobem jste určovala rozměry jednotlivých součástí? Výpočtem nebo odhadem? -
Barbora FriedrichováHost
Děkujeme za odpovědi, obhajoby v oboru 9 jsou u konce, diskusní fórum zůstává otevřené pro volnou debatu.
-
Lea VagnerováHost
Dobrý den,
1. Řezné podmínky jsem volila podle vlastností nástrojů a strojů, které jsem měla k dispozici. Zpravidla jsem si stanovila přibližnou hloubku závěru a hloubku posuvu. Orientačně jsem se řídila strojnickými tabulkami.
2. Výrobní fáze pro mě byla náročnější vzhledem k tomu, že jsem se spoustu věcí musela naučit a vyzkoušet, než jsem je aplikovala při výrobě dílů. V konstrukčním programu jsem se zorientovala téměř okamžitě, i složitější postupy při návrhu počítačových modelů byly značně intuitivní, takže přes to, že jsem dělala modely společně s výkresovou dokumentací, obě fáze byly časově srovnatelné.
3. Rozměry jsem odhadovala, ale prováděla jsem dílčí kontrolní výpočty. Částečně jsem vycházela z jiného modelu, který jsem pomáhala vyrábět dříve, takže jsem jeho rozměry (a nedostatky) upravovala podle potřeby mého stroje.
Děkuji Vám za dotazy.
Lea Vagnerová -
Monika SobkováHost
Výsledková listina 42. ročníku KK SOČ v Praze – obor č. 9 Strojírenství, hutnictví a doprava
Práce z prvního a druhého místa postupují do celostátní přehlídky SOČ.
1. m. Lea Vágnerová
Parní stroj2. m. Martin Trs
Automatické vedení vlaku3. m. Vojtěch Chvojka
ETCS4. m. Ladislav Kožuško
Lokomotivy T444 „Karkule“
-
-
AutorPříspěvky