• Toto téma je prázdné.
Aktuálně je na stránce zobrazeno 8 vláken odpovědí
  • Autor
    Příspěvky
    • #20854 Odpovědět
      Petra Procházková
      Host

      Porota
      Mgr. Jiří Janáč, Ph.D.
      PhDr. Radka Šustrová, Ph.D.
      Mgr. Petra Procházková

    • #20885 Odpovědět
      Kateřina Špronglová
      Host

      Vážení soutěžící,

      před zítřejšími obhajobami bychom rádi zopakovali několik důležitých bodů:

      – Obhajoby probíhají dle rozpisů z přílohy, kterou jste obdrželi emailem.
      – Buďte prosím v určeném čase připraveni.
      – Každý soutěžící má 30 minut na zodpovězení otázek poroty, pak už nelze nic doplňovat a začíná další soutěžící. Otázky k jednotlivým pracem budeme postupně vkládat dle časového harmonogramu.
      – Případné další dotazy budou mít prostor po skončení zodpovídání
      otázek poroty , fórum zůstává otevřeno k veřejné diskusi mezi soutěžícími.
      – Výsledky budou postupně zveřejňovány, nejpozději ve středu 29. 4. dopoledne.

      Přejeme vám vydařené obhajoby.

    • #20921 Odpovědět
      Kateřina Špronglová
      Host

      Netradiční zahájení 42. ročníku SOČ a pozdrav Libora Bezděka, ředitele DDM hl. m. Prahy.https://photos.app.goo.gl/W5Wjy4Jdha4ML1jx7

    • #20939 Odpovědět
      Petra Procházková
      Host

      9:00 – 9:30 Klaudie Natálie Koscelanská, Jan Panáček, Gymnázium Elišky Krásnohorské, Praha 4, Historická próza v době národního ohrožení spjatá s Obrazy z dějin národa českého (a autorstvím V. Vančury), https://youtu.be/JfkAXGm090o

      Vítáme Vás, přejeme úspěšné obhajoby a prosíme o dodržení časového limitu.

      Otázky poroty:

      1) V textu není jednoznačně vysvětlené, proč se autoři obou děl věnovali právě tomuto období dávných dějin. Jaká byla podle vás jejich motivace?

      2) Jak si vysvětlujete, že v období národního ohrožení mohla být vydávána česká díla, hrány české hry atd., mobilizující českou společnost?

      3) V závěru píšete, že “spisovatelé se snaží ve svých dílech a výstupech udržet při životě demokracii a humanismus a podpořit národ”. Jak konkrétně Vančura a Mařánek myšlenku demokracie a humanismu zprostředkovávají?

    • #20948 Odpovědět
      Natálie Klaudie Koscelanská
      Host

      1) Co se týče Vladislava Vančury, jeho cílem bylo v Obrazech z dějin národa českého zachytit co největší část, pokud možno celé dějiny, což se mu nepodařilo kvůli jeho zatčení a popravě. Proto začal od dávných prvních dob českého národa, a pak pokračoval s časem dále.

      3) Humanismus Vladislava Vančury začíná už při jeho povolání lékaře, v mnoha jeho dílech se pak objevuje myšlenka toho, že člověk si zaslouží žít a užívat si života – příklady mohou být Rozmarné léto s prvky poetismu a plné humoru a radosti ze života nebo v práci zmiňovaná Marketa Lazarová, kde postavy jsou sice drsné, ale mají chuť žít. Totéž nalezneme i v Obrazech.
      Důležité snažení Vančurovo je za doby nesvobody během protektorátu především v jeho působení v odboji, aby napomohl svrhnout či umírnit fašistickou totalitu a navrátit svobodu a demokracii. Snažil se varovat před nelidskostí fašismu, otevřeně i skrytě.
      Vančura chápal humanismus jako vysokou míru lidskosti, ale zároveň byl levicově orientovaný a v jeho vizi o svobodě a vývoji je individuum součástí kolektivu.

    • #20949 Odpovědět
      Jan Panáček
      Host

      Dobrý den,

      2) Myslím, že slovo mobilizující je příliš silné, nacisti nám chtěli dát určitou ,,dávku“ svobody, aby tak zamezili případným povstáním proti protektorátu. Aspoň v době před heydrichiádou.
      Druhá věc je, že díla mohla být vydávána ilegálně, taková díla už potom samozřejmě mobilizující mohla být. To u Vančury ani Mařánka sice neplatí, ale v práci zmiňujeme, že např. Mařánkovy jinotaje prošly cenzurou jakýmsi zázrakem a spekulujeme o možnosti špatně odvedené práce ze strany nacistických cenzorů.

      Třetí otázku jsme si rozdělili:
      Mařánek píše: ,,Viděli jsme na východě růži rudou, pětilistou – jistě se bude pan Vok v dobách zlých vracet ke svému lidu!“
      Myšlenka toho, že spása přijde, konkrétně tedy z východu (samozřejmě SSSR), je zde jasná. Víme, že se v SSSR s demokracií či humanismem už dlouho nepočítalo, nicméně, to Mařánkovi v té době nebylo zcela známo. Jak moc se tam porušují lidská práva a s jakou tyranií Stalin vládne. Takto, si myslím, zprostředkovával Mařánek v díle tyto hodnoty.

    • #20964 Odpovědět
      Jan Panáček
      Host

      1) Mařánkova motivace byla prostá. Chtěl psát historickou prózu a zároveň ji zakomponovat, aspoň malou částí, do dějů v době národního ohrožení. Dalším důvodem, proč si zrovna vybral Voka, je ten, že sám pocházel z jihočeského kraje.

    • #20968 Odpovědět
      Petra Procházková
      Host

      Děkujeme za odpovědi, obhajoby v oboru 15 jsou u konce, diskuzní fórum zůstává otevřené pro volnou debatu.

    • #21598 Odpovědět
      Petra Procházková
      Host

      Vážení studenti,

      děkujeme za vaši účast v soutěži SOČ. Jsme rádi, že jsme to v letošních nezvyklých a obtížných podmínkách všichni zvládli. Těšíme se na další setkávání a přejeme mnoho úspěchů v oborech, kterým se budete věnovat.

      Výsledková listina 42. ročníku KK SOČ v Praze – obor č. 15 – Teorie kultury, umění a umělecké formy

      Práce z prvního místa postupuje do celostátní přehlídky SOČ.

      1. m. Klaudie Natálie Koscelanská, Jan Panáček
      Historická próza v době národního ohrožení spjatá s Obrazy z dějin národa českého (a autorstvím V. Vančury)

Aktuálně je na stránce zobrazeno 8 vláken odpovědí
Odpověď na téma: 42-kraj Praha-obor 15
Informace o uživateli: